Beyoncé Knowles Lemonade Låtar

1. The Carters – en mångmiljonindustri - Beyoncé – världens största artist

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-05-30 02:40 Artikelns ursprungsadress: Publicerad 2016-04-24 Beyoncé. Foto: Timothy A. Clary/AFP Världsstjärnan Beyoncé Knowles hemliga projekt "Lemonade" visade sig bestå av tolv nya låtar, musikvideor och en kortfilm. Projektet har kantats av spekulationer sedan två kryptiska trailerfilmer släpptes i veckan. Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Prenumerera Logga in

The Carters – en mångmiljonindustri - Beyoncé – världens största artist

Istället för att se på andra kvinnor konkurrenter, betraktar hon dem som medkämpar. Genom hela "Lemonade" syns de vid hennes sida. Systerskapet ger styrka, förstår Beyoncé. Scenen där hon tillsammans med en rad medsystrar låter döpa sig ingår i kapitlet "Reformation". "Now that reconciliation is possible. If we're gonna heal, let it be glorious", säger Beyoncé. Därefter följer de avslutande kapitlen, "Forgiveness", "Resurrection", "Hope" och "Redemption". I dem blandas bilder på Beyoncé och Jay-Z med filmklipp av andra kärlekspar, i vardagliga situationer, medan låten "All night" rundar av en berättelse om kärlek och förälskelse som väldigt många människor kan känna igen sig i. I alla fall alla som likt Beyoncé tror sig ha hittat "the love of my life". "Lemonade" är en allmänmänsklig berättelse, men samtidigt en privat och personlig sådan. I centrum för den står en modig Beyoncé, som vågar blottar sitt allra innersta. Filmen är är snål med avancerade dansnummer och catchiga refränger. Desto generösare är den med filmisk magi, poetisk skönhet och brutal ärlighet.

1. Landet_för_länge_sedan_II:_Äventyret_i_den_förbjudna_dalen : definition of Landet_för_länge_sedan_II:_Äventyret_i_den_förbjudna_dalen and synonyms of Landet_för_länge_sedan_II:_Äventyret_i_den_förbjudna_dalen (Swedish)
  2. Myggnät - Jula
  3. Ratt till ps4 game
  4. Dikt sorg tröst nissan
  5. Taggarkiv: Grotescos sju mästerverk
  6. Beyoncé tänjer gränser | MovieZine
  7. På grønland
  8. Topplista: Beyoncés 25 bästa låtar - Beyoncé – världens största artist
  9. En eller ett
  10. Lyckolandet säsong 2

Vänd mot kameran säger hon "If you try this shit again, you're gonna lose your wife", innan hon slänger av sig vigselringen. Men uppgörelsen med maken slutar inte där. Vreden över otroheten är bara början, en katalysator för att väcka fler känslor och starta igång en rad tankeprocesser. Berättelsen "Lemonade" fortsätter genom den bedragna kvinnans olika stadier. Efter intuition, förnekelse och ilska följer apati, tomhet, förlust... Beyoncé nöjer sig inte med att hantera otroheten som en personlig tragedi. Hon vill gräva djupare: Hur hamnade hon här? Hur kommer det sig att hon blir utsatt för samma tortyr som hennes mamma har tvingats gå igenom? Vad är det som får hennes make att behandla henne så här? Kommer deras gemensamma dotter att bära arvet - eller "förbannelsen", som hon kallar det - vidare? "The most disrespected person in America is the black woman. The most unprotected person in America is the black woman. The most neglected person in America is the black woman", hörs Malcolm X säga i "Lemonade".

Beyoncés karriär som sångerska började i slutet av 90-talet med musikgruppen Destiny's Child. Bandet har sålt mer än 50 miljoner skivor världen över. [ 1] [ 2] [ 3] Beyoncé har som bandmedlem och soloartist medverkat i skivor som har sålts i 75 miljoner exemplar. [ 4] Hon debuterade som soloartist i juni 2003 med albumet Dangerously in Love, som blev en av musikårets stora kommersiella och kritiska framgångar och vann fem Grammys 2004. Albumet innehåller hitlåtarna " Crazy in Love " och " Baby Boy ". Efter att gruppen Destiny's Child upplösts gav Beyoncé ut sitt andra soloalbum B'Day ( 2006) som direkt nådde första platsen på listan Billboard 200. Albumet innehåller hitlåtarna " Déjà Vu ", " Irreplaceable " och " Beautiful Liar ". Beyoncés tredje album, I Am… Sasha Fierce, släpptes i november 2008 och innehöll hitlåtarna " If I Were a Boy ", " Single Ladies (Put a Ring on It) " och " Halo ". Beyoncé har haft fem singlar på listan Billboard Hot 100:s förstaplats. Bara en annan kvinnlig artist har nått samma positioner under 00-talet.

Sen tar ilska och frustration överhand och Beyoncé förkunnar att hon inte är någon medelmåttig kvinna som kan behandlas hursomhelst. Mellanpartiet på albumet tar upp de krav som varje vuxen kvinna ställs inför. I "6 Inch" sjunger Beyoncé om den ständiga kampen att som kvinna behöva kriga sju dagar i veckan för att fortsätta vara självständig och ha kontroll över sin egen situation. Att leva med den kravbild som ställdes genom faderns uppfostran avhandlas i countrydoftande låten "Daddy Lessons". I "Love Drought" konstaterar hon att förhållandet som hon tvivlat på kanske inte är så illa ändå, och den hjärtskärande balladen "Sandcastles" ger hopp om att det kanske finns det något sätt att läka de öppna såren. Mot slutet av albumet får vi alla kort på bordet och får veta vad som behöver göras för klara av morgondagen. Från den korta framåtblickande "Forward" med James Blake, till en av albumets starkaste låtar, "Freedom", som behandlar allt som förlorats genom åren av förtryck – men också om att fortsätta våga stå upp och vara rakryggad.

Nästan tre år har gått sedan Beyoncé släppte albumet Beyoncé från tomma intet och kraschade Internet. Att kalla den här plattan lika överraskande är en överdrift. För redan under veckorna innan Lemonade fanns tillgängligt via en streamingtjänst stod det klart att den timmeslånga film som ackompanjerar albumet skulle visas. Det var ett tecken på att något var på gång. Beyoncé har på Lemonade, hennes sjätte soloalbum, valt att berätta historier som alla kokar ner till vad hon kallar en och varje kvinnas liv. Det är ett album som rör sig vitt och brett över musikgenrer med en sammanhängande textmässig tråd som handlar om de olika kval och lidanden som svarta kvinnor genomgår i ett segregerat Amerika. På albumets första fyra spår behandlar hon otrohet och osäkerhet. Det handlar om att känna på intuition att något är fel, och om den förnekelse och de tvivel som driver henne till vansinne. Vi får följa frågeställningar om vad som är värst, att framstå som svartsjuk eller galen. Det skapar ett kraftfullt perspektiv oavsett kön.

Beyoncé har aldrig varit så lite superstjärna. Å andra sidan har hon aldrig varit så mycket artist. Med "Lemonade" tänjer hon gränserna för hur ett album kan låta, hur en musikvideo kan se ut och hur en dokumentärfilm kan byggas upp. Och tja, för vad konst kan vara.

Annat bra från Beyoncé Beyoncé har naturligtvis släppt många andra bra och hyllade skivor förutom de ovan. Bland annat har Beyoncé varit med i en del TV-serier men har varit med som soundtrack i närmare 200 filmer och TV-serier. Mer fakta om VR-glasögon Här kan du hitta mycket mer intressant fakta om VR-glasögon men också en del roligt och lustigt om VR-headset, 3D-glasögon och 3D-kameror.