Visa Från Utanmyra

level 1 3 points · 3 months ago · edited 3 months ago Endast en gång såg jag xen-man, mina öron blev som förvrängda; En sån man, sån man var han, Att han kunde pianot omstämma

Visa från utanmyra piano

Visa från utanmyra Lyrics Endast en gång såg jag den man Mina ögon blev som förvända Såsom vinden gångade han Rask och orädd, säker att segra Han såg på mig och han log Han såg min ros och log Sen han gångade mig förbi Men han gångade mig förbi Såsom solen strålade han All min levnad kom han att ändra Han tog på mig och han log Han tog min ros och log Sådan man, sådan man är han Att hans hand kan livet fullända Han bröt mitt motstånd, han log Han bröt min ros och log Men han gångar mig förbi

Visa från Utanmyra är en traditionell svensk folkmelodi. Till melodin finns två texter. Den första med titeln O tysta ensamhet är skriven av Olof von Dalin [ 1]. Den andra med titeln Visa från Utanmyra är skriven av Björn Lindroth [ 2]. Den senare är kanske den idag mest kända varianten. Utanmyra är en by som ligger på Sollerön i Siljan i Dalarna. Låten upptecknades av Nils Andersson på den spelmanstävling som ägde rum, på Anders Zorns initiativ, i Gesunda 1906. Den framfördes där på vallhorn av Reser Anna Larsson som var från Utanmyra. [ 3] Visa från Utanmyra finns med i låtsamlingen Svenska låtar. [ 4] Sången har spelats i jazzsammanhang och har tolkats av flera artister, bland annat Arne Domnérus, Monica Zetterlund, Wintergatan, Jon Magnusson [ 5] och Jan Johansson. Den sistnämnde spelade in sin tolkning på skivan Jazz på svenska [ 6]. Text av Olof von Dalin [ redigera | redigera wikitext] O tysta ensamhet, var skall jag nöjen finna? Bland sorg som ingen vet skall mina dar förrinna.

Visa från utanmyra orgel

level 1 JAAA jag älskar den här låten. Avnjuts bäst hög på en enskild plats. level 1 Hört denna förr, gjorde ett litet "lofi-hiphop"projekt med loops från denna. Riktigt skön och sjukt imponerande pianospelning. level 2 går det att lyssna någonstans?? känns som något jag skulle tvärgilla! level 1 Asså, jag älskar svensk jazz men handlar inte denna sub om svensk pop musik? Edit: Nvm, nu läste jag infon. Ursäkta mitt ovetande! level 1 Rekomenderar starkt gånglek från älvdalen. Lyssnar på den varje dag.

• De sju dödssynderna film festival
  • Visa från Utanmyra – Wikipedia
  • Visa från utanmyra albin
  • Visa från utanmyra lyrics

Endast en gång såg jag den man mina ögon blev som förvända. Såsom vinden gångade han, rask och orädd, säker att segra. Han såg på mej och han log. Han såg min ros och log, sen han gångade mej förbi. Men han gångade mej förbi. Endast en gång såg jag den man, mina ögon blev som förvända. Såsom solen strålade han, all min levnad kom han att ändra. Han tog på mej och han log. Han tog min ros och log, sen han gångade mej förbi. Sådan man, sån man är han, Att hans hand kan livet fullända. Han bröt mitt motstånd, han log. Han bröt min ros och log, Sen han gångade mig förbi. Men han gångar mig förbi. Source: Kind of sounds like Swedish blues from a female POV? Sung by Monica Zetterlund. I originally heard this lovely tune from the Jan Johansson album, Jazz på svenska. Thank you to all who can help! Tack så mycket!